Vloeiende vormen

cropped-header2l-1.jpg

Eigenlijk is het opvallend dat in een stad als Rome, de hoofdstad van het katholicisme, de sensualiteit je op iedere straathoek aanstaart. Geen wonder dat sommige priesters het er warm van krijgen. De blondgelokte engelen, uitnodigende madonna’s, heiligen in extase, of naakte Venussen kunnen je niet onberoerd laten, en ook een gids wordt nog wel eens van haar stuk gebracht door een toevallig passerende welgespierde marmeren atleet.

Toppunt van het sensuele Rome is de wulpse fontein die in het midden van Piazza della Repubblica staat. Vier dames liggen in wellustige houdingen op allerlei rare beesten terwijl ze vrolijk natgespetterd worden op hun blote billen, borsten, dijen en benen.  Deze fontein werd gebouwd als een bewuste uitdaging van de nieuwe seculiere hoofdstad, aan het oude, conservatieve, pauselijke Rome. De dames zijn Najaden, mythologische waternimfen, en leden van de goddelijke familie van de Olympus. Hun taak is het beschermen van water uit (zoet) waterbronnen, fonteinen, meertjes, beekjes en vijvers. Water geeft leven, dus hebben ze een vrouwelijke verschijningsvorm. En zoals de meeste vrouwen, zijn ze niet geheel ongevaarlijk. 

Verslindende nimfen

De nimfen hebben namelijk geen menselijke ziel: zo’n onsterfelijke ziel moeten ze veroveren door een sterfelijke man trouwen, een mens. Is deze haar ontrouw, dan loopt de man in kwestie ernstig risico om gedood te worden. Ze kunnen ook stikjaloers zijn en trekken hun slachtoffers onder water, of verleidden hun prooi met hun zangstemmen. Maar op hun beurt zijn ze ook kwetsbaar: Dafne was een Najade die door Apollo in zijn vurige jacht de dood in is gejaagd.  Daarom moeten de najaden verleidelijk zijn, zoals op de fontein overtuigend is uitgebeeld.

De verloren man

Wat dat betreft komt de man in het midden van de fontein er tamelijk bekaaid vanaf. Hij staat er wat verloren bij, eenzaam en genegeerd. De dames lijken meer geïnteresseerd in lonken naar de voorbijgangers dan in die macho die daar een beetje in een vis staat te knijpen.  Volgens de maker dient hij de controle van de mens over de kracht van de natuur te symboliseren. Dat is eigenlijk wrang voor hem: ik zie het alsof deze man zijn opwinding over het gezelschap de baas moet blijven en zijn lusten moet domineren. Waarom eigenlijk? Als er één levensgevende kracht is, is het wel de erotiek. En hoe geëmancipeerd je ook bent: het spel van aantrekkingskracht tussen het mannelijke en het vrouwelijke is fundamenteel  in het menselijk leven.

Maar in plaats van dat hij het centrum van het universum te zijn – kijk mij! – gaat alle aandacht naar de lieflijke vormen van de vrouwen. Dat was al zo toen de fontein werd opgeleverd. Er werden houten schotten omheen geplaatst om de kuisheid te beschermen: maar opgeschoten Romeinse jongetjes kwamen en masse om door de kieren te gluren. In wat nog net geen ‘najaden’ oproer  is gaan heten, zijn de schotten omver getrokken. De gemeente deed niks, maar dat is geen nieuws in Rome.

Verleidelijk zijn

De Najaden zijn mijn vriendinnen, ze herinneren mij aan mijn eigen sensualiteit. Dat is fijn, in Rome mag je je vrouwelijk voelen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, en het komt van binnenuit, niet van je hakken of uit je decolleté. Het gaat over jezelf laten zien, echt kijken en terugkijken, ontvangen van complimenten en … het geven van erkenning. En over creatief zijn.

Omdat ze hoedsters zijn van waterpunten, zijn de nimfen altijd gebonden aan een fysieke plek. Voor mij zijn deze nimfen verbonden ook aan een plek:  aan Rome. En ik voel ook dat als ik ze ontrouw zou zijn en Rome zou verlaten, ik afgesloten word van hun levengevende kracht. Ik zou sterven.. Als bezwering vraag ik altijd als ik er langs kom de chauffeur-van-de-avond twee rondjes rond Mijn Fontein te rijden, zodat alle Najaden goed hebben gezien dat ik er nog steeds ben. En zal blijven. Of misschien doe ik dat wel om het spel te spelen als een Najade: en de chauffeur in kwestie te inspireren door hem alle rondingen van de fontein te laten zien… ?

Alleen bij de Atac (openbare bus) is het nog niet gelukt dit in de routes te laten opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.